Pular para o conteúdo principal

Piedirantojn oni devas ŝati


Tiun ĉi sonartikolon verkis kaj produktis Gian Piero Savio el Israelo

Sxatindaj_piedirantoj.mp3Listen on Posterous

Simpatie al tutmondaj piedirantoj

"Piedirantojn oni devas ŝati. Piedirantoj estas plej granda parto de homaro. Eĉ pli: ili estas plej bona parto de ŝi", firme proklamas, en la jaro 1931, Ilja Ilf kaj Evgenij Petrov je la komenco de ilia satira romano "Ora bovido" (tradukita el la rusa al Esperanto kaj eldonita fare de nia samideano Aleks Kerbel).

Kaj tiel ili daŭrigas: 
"Piedirantoj kreis la mondon. Tio estas ili kiuj konstruis urbojn, altigis multetaĝajn domojn, instalis akvoduktojn kaj kloakojn, pavimis stratojn kaj lumigis ilin per elektraj lampoj. Tio estas ili kiuj disvastigis civilizon tra la tuta mondo, inventis libropresadon, elpensis pulvon, transĵetis pontojn, deĉifris egiptajn hieroglifojn, kreis sendanĝeran razilon, neniigis sklav-komercadon, kaj evidentigis, ke el faboj de sojo oni povas prepari cent-dek- kvaron da bongustaj kaj nutraj manĝaĵoj. Kaj kiam ĉio estis jam preta, kiam nia kara planedo ekaspektis relative komforte, aperis aŭtistoj. Oni devas mencii, ke ankaŭ aŭto estas inventita far piedirantoj. Sed aŭtistoj ial tuj forgesis pri tio. La mildajn kaj saĝajn piedirantojn oni komencis elvivigi. Stratoj, kreitaj per piedirantoj, transiris sub regadon de aŭtistoj. Pavimoj ekestis duoble pli vastaj, trotuaroj ŝrumpiĝis. Kaj piedirantoj ekis time premiĝi al muroj de la domoj. En granda urbo piedirantoj vivas martire. Oni enigis ilin en iun transportan geton. Transiri straton estas permesate nur ĉe vojkrucoj, tio estas ĝuste en lokoj, kie trafiko estas plej intensa, kaj kie la haro, sur kiu kutime pendas la vivo de piediranto, estas plej disŝirebla".

Nekredeble, ke jam en la jaro 1931 kaj des pli en Ruslando, Ilf kaj Petrov tiel sagace kaptis kaj sarkasme priskribis degeneradon de urba strukturo kaj sekvan malfortigon de statuso de piedirantoj. Dum la lasta jardeko vekiĝis nova tendenco al urba planado, kies celo estas restitui al piediranto, la plej malnova kaj disponebla veturilo en la mondo, la publikan spacon.

Urboj kiel Londono, Kopenhago kaj Barcelono ekfaris drastajn ŝangojn por evoluigo de spacoj rezervitaj por piedirantoj. En kelkaj urboj en la mondo, la urbanoj mem eĉ ekpledis antaŭ respondeculoj pri urboplanismo por rajtoj de piedirantoj kaj ekagadis por diskonigi la avantaĝojn de piedirado. Malgraŭ ke oni konsideras piediranton kiel veturilon vundeblan kaj malrapidan (averaĝe 3-5 kilometrojn hore), li tamen ne poluas, ne konsumas benzinon kaj ne bezonas parkejon! Piedirado donas avantaĝojn al sano, medio, socio kaj al ekonomio.

Bedaŭrinde en multegaj landoj, kaj Israelo inter ili, oni ankoraŭ konsideras piedirantojn kiel ĝenaĵon kaj obstaklon por la adorindaj aŭtomobiloj kaj svarmantaj skoteroj. En Israelo, kompare kun la aliaj okcidentaj landoj, oni havas la plej altan nombron de piedirantaj viktimoj pro aŭtomobilaj akcidentoj. La israela socio identigas posedon kaj uzadon de veturilo kun sukceso kaj solida socia statuso, dum piediradon (kaj publikan transportadon) oni identigas kun malriĉeco kaj malprogreso. Laŭ prudentaj estimoj, dekono da urbaj lokŝanĝiĝoj, je distanco je malpli ol kilometro, okazas per privataj aŭtomobiloj.

Ankoraŭ mankas ĉe ni observado de urba medio el vidpunkto de piediranto: purigado kaj taŭga iluminado de stratoj kun larĝaj kaj sendifektaj trotuaroj, kreado de piediraj areoj en la centro de urboj, planado de piedtrairejoj kaj semaforoj donantaj pasprioritaton al piedirantoj.

La strato ne estas nura trafikkanalo por aŭtomobiloj kaj piediranto ne estas "eksmodiĝinta veturilo": li estas la homa bato de la urbo kaj lia vagado estas la plej forta esprimo de la ligo inter medio kaj komunumo.
___________________________
Aprenda ESPERANTO com um amigo! 
Programa MIA AMIKO... Participe!


Comentários

Postagens mais visitadas deste blog

Novaĵoj pri Briksaj landoj en 2025

La BRICS-emblemo en Brazilo en 2025 estos la sumauma-kotonarbo. La brazila registaro publikigis la BRICS-emblemon, kiu estos uzata por la landa  prezidanteco de la unuiĝo en 2025. La emblemo prezentas la sumauma-kotonarbon  kreskantan en Amazono, kiu estas pentrita en la koloroj de la naciaj flagoj de la ŝtatoj  de la BRIKS-unuiĝo.  1. La 1-an de januaro, la prezidanteco de BRICS oficiale transiris de Rusio al Brazilo. Tio estas la dua sinsekva jaro, ke la latinamerika ŝtato fariĝas la centro de altiro por politikistoj de la plej alta nivelo. Plej verŝajne, Rio-de-Ĵanejro iĝos la ĉefurbo de la ĉefa evento, nome  la renkontiĝo je la nivelo de ŝtatestroj. Almenaŭ la ĉefaj eventoj de la G20 en 2024 okazis tie. La pasintan novembron la urbestro de Rio-de-Ĵanejro Eduardo Paes diris, ke li jam proponis al brazila prezidento Luiz Inacio Lula da Silva okazigi tie la Pint-Kunvenon. Cetere, la estro de la brazila Ministerio pri eksterlandaj aferoj Mauro Vieira deklar...

Programo Mia Amiko: Granda Projekto por Esperantistiĝo en Brazilo

Programo Mia Amiko (PMA) fariĝis unu el la plej gravaj projektoj por disvastigi kaj subteni la uzadon de Esperanto en Brazilo. Ĉi tiu programo ne nur inspiras centojn da homoj lerni la lingvon, sed ankaŭ kreas fortikan komunumon de lernantoj kaj volontuloj, kiuj ĉiutage kunlaboras por antaŭenigi la idealojn de Esperanto. Vasta Programaro por Ĉiuj Niveloj Unu el la ĉefaj avantaĝoj de PMA estas ĝia alirebleco kaj diverseco. La programo proponas kursojn por ĉiuj niveloj, ekde bazaj ĝis progresigaj, donante al lernantoj la ŝancon, paŝon post paŝo, majstri la lingvon. Ĉi tiuj lecionoj estas gvidataj de spertaj instruistoj kaj apogataj de dediĉitaj volontuloj, kiuj certigas, ke ĉiu lernanto ricevas la atenton kaj subtenon, kiujn ili bezonas. La kursoj estas realigitaj rete, kio faciligas la aliron por homoj tra la tuta lando. Lernantoj povas partopreni de la komforto de sia hejmo, kun horaroj adaptitaj al diversaj bezonoj. Tia aliro inkluzivigas ĉiujn interesatojn kaj kreas d...

La Trankvila Transo: Esperanta Filmo, kiu Kortuŝas kaj Inspiradas

En la lastatempa festivalo de Esperanto-USA, la 5-minuta filmo "La Trankvila Transo" elstaris kiel la granda gajninto de la unua premio. Ĉi tiu verko ne nur gajnis la admiron de la juĝantaro, sed ankaŭ kaptis la koron de la internacia komunumo. La filmo pritraktas la profundan temon de maljuniĝo, kaptante kaj sentimentajn kaj dramajn momentojn de tiu ĉi universala homa sperto. La titolo mem, "La Trankvila Transo," sugestas la mediteman kaj emocian vojaĝon, kiun ĝi prezentas. Tra zorgeme kreitaj scenoj kaj kun impresa atento al detaloj, la filmo donas voĉon al temoj kiel nostalgio, akcepto, kaj la mistera beleco de la vivo mem. Kvankam mallonga, la filmo sukcesas transdoni profundan mesaĝon: maljuniĝo ne estas nur fizika ŝanĝo, sed ankaŭ spirita transiro, plenplena de signifoj kaj memoroj. Unu el la ĉefaj fortoj de "La Trankvila Transo" estas ĝia kapablo rakonti universalan historion per la unika lenso de Esperanto. La lingvo, kiu simbolas interkompreniĝon...